torsdag 7 augusti 2014

Vissa talar i tungor. Andra för döva öron.


"Det gick en ängel genom rummet". Jag trodde aldrig jag skulle bli så vackert recenserad! Har alltid haft lite svårt att ta åt mig av sån't här men detta gick rakt in i hjärtat.
 
I min vardag möts man tyvärr ofta av många hårda ord och härskartekniker så dessa vackra ord mottages med den ödmjukaste tacksamhet! Det är väl snart ett halvår sedan denna artikel publicerades av Mitt Media men jag har sparat den till de dagar då det känns som man pratar för döva öron. Klimatpolitik känn kännas precis så; som att tala för döva öron. Vi ser isarna smälta, skogar i brand, människor slåss om dricksvattnet men inte alla vill se att vi kan göra något för att förändra det. Jag minns denna paneldebatt som inte blev just någon debatt utan en massa utsmetade floskler och jag minns hur frustrationen i mitt bröst bara bullrade. Jag kunde inte vara tyst längre. "Kom med något konkret! Den kommun som visar krafttag i klimatpolitiken de närmaste åren ska få mitt fullaste engagemang. Upp med en hand mina vänner!" Det blev tyst. Antingen ville de inte ha mig eller så blev de överrumplade av att någon i publiken faktiskt brann för det som de i panelen tyckte var jobbigt att prata om.Jag fick ett mumlande till svar och det kändes som att jag blottat mina frustrationer helt i onödan. De ville inte höra mig. Men så kom denna lilla artikel. Någon hade hört mig. Det gör kanske ingen skillnad i koldioxidutsläppen men det gav mig energi att fortsätta argumentera för de som inte har möjlighet att göra sin röst hörd. 
HT´s artikel från kvällen då klimatet blev en klump i halsen


Ikväll ska jag tillbaka till Hälsinglands Museum för att lyssna till Ulla Klözer, även kallad "Nordens antikärnkrafts Drottning".

Vill ni se hela programmet? Klicka på denna länk:
http://www.hudiksvallsfredsdagar.se/#home

Vi ses! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar