onsdag 9 juli 2014

Sommartider! Hej! Hej!



Nu har nästan samtliga av mina kollegor gått på semester så jag lägger upp en liten bild från vårt sista möte innan sommaruppehållet.
Jag tycker att den här bilden är ganska talande med tanke på att vi alla är så olika. Så olika som man ska vara som folkrepresentanter.
 En spenderar sommaren med att sköta jordbruket, en jobbar inom vården under en tid då det är som svårast att få tag på vårdpersonal, en jobbar ikapp på den egna firman som man inte hunnit med under den politiska högsäsongen.
Jag då? Jo, för min del så har jag sommarlov med mina barn. Vi ska göra allt det där man längtat efter under den kalla och lite gråa och vintriga vardagen. Vi ska tälta, träna, försova oss, bada och framförallt rå om varandra. Sedan så råkar det ju vara valår mitt i allt och för min del så är det min första valrörelse. Hur ska man kombinera det med sommarlovs barn? Jo, barnen ska så klart vara med. Det är ju för dem vi vill bygga vår morgondag och i detta så vill de gärna vara med.
Som förälder i politiken så känns det som en naturlig del att barnen får vara med. De får en inblick i hur vårt samhälle formas och hur olika viljor och önskemål genom dialog och kompromisser är nödvändiga verktyg såväl i familjen som i politiken.
Majoritetspartierna har kritiserats av vissa i oppositionen för att vi inte är eniga i vissa beslut men det ser inte MP som något att kritisera, tvärtom!
Fem partier har tillsammans lett kommunen under en mandatperiod och det vore ju förfärligt om vi helt plötsligt blev helt eniga i allt. I de beslut där vi varit oeniga vid votering så har vi med respekt för var partis väljare varit eniga i att få vara oeniga. Det är viktigt att inte våra ideologier blir utsmetade till något som väljarna inte känner igen.
När ett block, eller ett parti, konstant talar med EN röst tycker jag snarare att man bör ställa sig frågan om MIN folkrepresentant verkligen representerar MIG eller om hen duckar under en partipiska? Mångfalden och samhällets olikheter bör ju även få utrymme i de politiska besluten, eller?
Det är sånt som en gruppledare tänker på medan hon bygger sandslott med barnen och äter glass i skuggan innan valkampanjandet drar igång på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar